Strony

poniedziałek, 18 listopada 2024

Muzeum Sztuki Islamskiej. Doha, Katar


Pięć lat temu, 30 lipca 2019 roku, na 40. sesji Konferencji Generalnej UNESCO została przyjęta, na wniosek złożony przez Bahrajn, rezolucja o proklamowaniu 18 listopada Międzynarodowym Dniem Sztuki Islamskiej.

Konferencja Generalna […] uznając wkład sztuki islamskiej w zachowanie i upowszechnianie ludzkiej cywilizacji i kultury podkreślając potrzebę wspierania dialogu i tolerancji między narodami, zachęcania do zbliżenia kulturowego i podkreślając rolę, jaką sztuka może odegrać w tym względzie, postanawia ogłosić 18 listopada każdego roku Międzynarodowym Dniem Sztuki Islamskiej […][1]

Sztuka islamska obejmuje sztuki wizualne tworzone od VII wieku n.e. przez ludzi, którzy żyli na terytoriach zamieszkiwanych lub rządzonych przez ludność muzułmańską (tradycyjnie wymienia się  terytoria: Palestyny, Syrii, Mezopotamii, Persji, Turkiestanu, Afganistanu, Indii, Afryki Północnej oraz Półwyspu Iberyjskiego). Pojęcie „sztuka islamska” pojawiło się pod koniec XIX wieku w kręgach zachodnich historyków sztuki.

Sztuka islamska jest tradycyjnie nieprzedstawiającą a charakteryzującą się bogatymi dekoracjami. To właśnie wobec zakazu przedstawiania postaci zwierząt i ludzi nastąpił niezwykły rozwój  ornamentów roślinnych i geometrycznych, który przekształcił się w arabeskę[2]. Ornamenty te są często łączone z kaligrafią islamską. Zdobią małe niewielkie obiekty ceramiczne (m.in. kafelki), drewniane czy metalowe ale też duże powierzchnie dekoracyjne zewnątrz i wewnątrz budynków (meczetów, medres, pałaców). Inne formy sztuki islamskiej obejmują malarstwo miniaturowe, artefakty (szkło lub wspomnianą już ceramikę) oraz sztukę tekstylną (dywany i haft).

Sztukę islamską miałam okazję podziwiać niejednokrotnie – czy to w krajach muzułmańskich czy w galeriach i muzeach (jako odrębne ekspozycje) w innych rejonach globu. Ten wpis poświęcę jednemu tylko obiektowi, który odwiedziłam kilka miesięcy temu, podczas podróży do Kataru.   

Muzeum Sztuki Islamskiej w Doha (MIA - The Museum of Islamic Art) zostało otwarte 22 listopada 2008 roku przez ówczesnego emira Kataru, szejka Hamada (dla publiczności 8 grudnia 2008 roku) po dwóch latach budowy.


Autorem projektu budynku muzeum był Ieoh Ming Pei (2017–2019) amerykański architekt modernistyczny i postmodernistyczny chińskiego pochodzenia, laureat nagrody Pritzkera w 1983 roku. I autor piramidy – wejścia do paryskiego Luwru. W wieku prawie dziewięćdziesięciu lat „został nakłoniony do przerwania emerytury i podjęcia się realizacji tego przedsięwzięcia”. Przygotował się do tej realizacji solidnie – sześć miesięcy podróżował po krajach muzułmańskich poszukując inspiracji w tradycyjnej architekturze islamskiej, które można byłoby wykorzystać nie rezygnując z nowoczesnego designu.


Budowę zrealizowała turecka firma Baytur Construction a przestrzenie galerii wewnętrznych zaprojektował zespół Wilmotte & Associates, zarekomendowany przez Peia (współpracowali przy projekcie piramidy w Luwrze)

Zajmujące powierzchnię 45 000 m² muzeum znajduje się na sztucznym półwyspie, w odległości około stu metrów od promenady nadmorskiej (El Corniche) i w pobliżu portu tradycyjnych łodzi dhow. Od strony wschodniej i południowej budynek otacza specjalnie zaprojektowany park (MIA Park – 290 000 m²) w kształcie półksiężyca, administrowany przez muzeum.
 
Główny budynek o wysokości pięciu pięter, oprócz przestrzeni muzealnej mieści również bibliotekę oraz sale edukacyjne. Przeszklona część północnej fasady odsłania z atrium widok na Zatokę Perską oraz na dzielnicę biznesową Dohy.


W okresie 2021–2022 muzeum przeszło gruntowną renowację i reorganizację (w ramach przygotowań do  Mistrzostw Świata FIFA 2022). Ponownie zostało otwarte dla publiczności 5 października 2022 roku.


Muzeum Sztuki Islamskiej w Doha  eksponuje sztukę islamską od VII do XX wieku w ekspozycjach według epok historycznych oraz tła kulturowego i geograficznego. Kolekcja obejmuje wyroby metalowe, ceramikę, biżuterię, wyroby z drewna, tekstylia, szkło pochodzące z trzech kontynentów – Azji, Afryki oraz Europy.

W kolekcji stałej muzeum zwróciłam uwagę na kilka dywanów – Dywanów Polskich („Polonaise” carpet) z XVI–XVII wieku. Wbrew nazwie, nie powstały w Polsce, ale w Isfahanie lub innych ośrodkach Iranu. Określenie „Polonaise”  wywodzi się stąd, że pierwsze okazy trafiające w XIX wieku do europejskich kolekcji prywatnych i muzealnych  pochodziły z Polski, niektóre miały we wzory wkomponowane polskie herby szlacheckie. A to dlatego, że były wykonywane w Iranie na zamówienie polskiej szlachty i arystokratów.  


Najwięcej czasu spędziłam na czasowej wystawie „Fashioning an Empire: Textiles from Safavid Iran” [w wolnym tłumaczeniu: „Moda w imperium Safawidów” (czyli okres 1501–1736)]. Ciekawe były nie tylko historyczne stroje, ale również współczesne inspiracje modą tamtego okresu.


Równie ciekawe jak zwiedzanie muzeum był spacer po MIA Parku. Alejka poprowadzona jest najpierw wzdłuż zatoki z kilkoma okazami łodzi dhow nawiązującymi do historycznego portu tych łodzi, a kończy swój bieg przy pomniku „7”.


Autorem odsłoniętej w grudniu 2011 roku rzeźby „7” jest amerykański rzeźbiarz Richarda Serra (1038–2024). Rzeźba na 24 metry wysokości i jest najwyższym dziełem sztuki publicznej w Katarze i najwyższym, jakie kiedykolwiek zaprojektował Serra. Jest to również jego pierwsza rzeźba wystawiona na Bliskim Wschodzie. 
Wykonana z siedmiu stalowych płyt zwężających się ku górze ma oddawać hołd duchowemu znaczeniu liczby siedem w kulturze islamskiej (powtarzające się użycie tej liczby w Koranie). Z drugiej strony ma to być też nawiązanie do minaretów, typowej struktury towarzyszącej meczetom. 



[1] Fragment materiałów sesji 40. Konferencji Generalnej UNESCO https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368224 (tłumaczenie automatyczne)

[2] Wobec mnogości definicji próbujących określić słowo „arabeska” przytoczę tylko jedną: „delikatny ornament ze stylizowanych motywów roślinnych i geometrycznych o układzie symetrycznym” https://sjp.pwn.pl/sjp/arabeska;2550603.html




 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz