Góra Nebo to masyw górski o wysokości około 700 metrów n.p.m. uważany za miejsce, z którego Mojżesz, po czterdziestu latach wędrówki po pustyni, mógł spojrzeć przed śmiercią na Ziemię Obiecaną. Miejsce, na którym zmarł, i gdzie został pochowany. Wzmianki o niej znajdują się w księgach Starego Testamentu, w opisie wyjścia Izraelitów z niewoli egipskiej.
W dniu, w którym byłam na górze Nebo, widok na Ziemie Obiecaną – Zachodni Brzeg (zachodnią stronę doliny rzeki Jordan) – był nieco zamglony, ale północna część Morza Martwego była widoczna. Podobno przy dobrej widoczności można dostrzec Jerozolimę i Jerycho.
W 1864 roku Le Luc de Luynes jako pierwszy w czasach nowożytnych przedstawił opis ruin na górze Nebo. Siedemnaście lat później, w 1881 roku, członkowie American Palestine Exploration Society sformułowali hipotezę o identyfikacji góry Nebo jako tożsamej z miejscem opisanym w Biblii.
![]() |
Niektóre z mozaik zostały wyeksponowane na ścianach, inne pozostały na miejscach, na których je odkryto. W folderach turystycznych czy przewodnikach spotyka się opinię, że to „jedne z najbardziej imponujących mozaik na świecie”. Uwagę zwraca zwłaszcza mozaika w kaplicy-baptysterium przedstawiająca sceny myśliwskie i pasterskie. Fakt, że przedstawiono na niej zwierzęta nietypowe dla tych terenów, ma być dowodem wpływu zmian klimatycznych na bioróżnorodność.
![]() |
![]() |
Na zewnątrz świątyni, na tarasie z widokiem na panoramę Zachodniego Brzegu, znajduje się rzeźba z brązu autorstwa florenckiego artysty Gian Paolo Fantoniego, przedstawiająca węża oplatającego stylizowany krzyż. Jest to nawiązanie do dwóch wydarzeń biblijnych: wywyższenia przez Mojżesza węża miedzianego (Lb 21,4-9) oraz wywyższenia na krzyżu Syna Człowieczego (J 3,14). Napis na cokole pomnika to fragment Ewangelii św. Jana:
„Księga miłości wśród ludzi” – to pomnik, który mijamy po wejściu na teren sanktuarium. Pomnik, który odsłonięto w roku 2000 z okazji wizyty papieskiej Jana Pawła II oficjalnie nazwany jest Monolitem Jubileuszowego Roku 2000. Jego autorem jest włoski rzeźbiarz Vincenzo Bianchi. Pomnik ma „upamiętniać wieź duchową między żydowską Torą, muzułmańskim Koranem i chrześcijańską Ewangelią.” Na monumencie wyryto łacińską frazę: „Unus Deus Pater Omnium Super Omnes" tłumaczoną jako: „Jeden Bóg, Ojciec wszystkich, ponad wszystkim”, zaczerpniętą z Listu do Efezjan, 4, 6 (dokładnie: Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który [jest i działa] ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich. Biblia Tysiąclecia, Wydawnictwo Pallottinum, 1980).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz