czwartek, 2 marca 2017

Meksyk. Murale – brama do historii, sztuki i kultury… Cz. I.

José Raúl Anguiano (1915–2006) – Palacio Gobierno, Miasto Meksyk

…meksykańskiej oczywiście. Taki tytuł nosi prospekt dla zwiedzających SEP, czyli Secretaría de Educación Pública  (czyli po prostu Ministerstwo Edukacji).

E-Książka o Meksyku jeszcze nie powstała. Zanim powstanie (o ile powstanie), krótka opowieść – głównie obrazkowa – o jednej z moich meksykańskich fascynacji. O muralach. Najpierw cytat:
„W 1921 roku członkowie nowego gabinetu prezydenta Alvara Obregóna postanowili umocnić w narodzie świadomość własnej historii i kultury, w wyniku czego minister edukacji, filozof José Vasconcelos, zamówił u kilku artystów wielkie malowidła na ściany gmachów publicznych w centrum stolicy – miały przedstawiać epizody z historii kraju. Pierwszy mural namalował Diego Rivera na ścianach Escuela Nacional Preparatora. Tak narodził się nurt muralismo.[1] 

Los Tres Grandes, Wielka Trójka meksykańskiego muralizmu to: Diego Rivera (1886–1957), David Alfaro Siqueiros (1898–1974) oraz José Clemente Orozco (1883–1949). Ich dzieła, oraz ich uczniów, następców i naśladowców, oglądałam niemal w każdej miejscowości, którą w mojej podróży po Meksyku odwiedziłam. Oto dalece niereprezentatywny przegląd tego co widziałam.


[1] Praca zbiorowa, Meksyk. Podróże marzeń, Warszawa 2005


Murale Diego Rivery w Palacio National (Pałacu Narodowym – siedzibie władz Meksyku i Archiwów Państwowych) zostały namalowane w latach 1929–1935. Murale zdobiące klatkę schodową i krużganek pierwszego piętra przedstawiają historię Meksyku – od czasów przedkolumbijskich, poprzez konkwistę, do odzyskania niepodległości w 1810 roku i rewolucji w 1910.

 
























Diego Rivera często umieszczał na swoich muralach
portret żony, również artystki, Fridy Kahlo



Za najwybitniejsze murale Diego Rivery uważane są jego prace w Secretaría de Educación Pública – SEP (Ministerstwie Edukacji)  mieszczącym się w dawnym klasztorze dominikanów. 

120 fresków Diego Rivery pokrywa 1500 m² powierzchni ścian krużganków historycznych budowli przedstawiając sceny z dziejów Meksyku, również te przed konkwistą, i życie jego mieszkańców – ich pracę, naukę, walkę, cierpienie. I nadzieje.   










Muzeum de San Ildefonso, zbudowane zostało w XVI wieku jako kolegium jezuickie. W latach 1867–1978 mieściła się w nim Escuela National Preparatoria, prestiżowa szkoła dla nauczycieli. 
W latach 1923 – 1933 jego ściany zostały ozdobione muralami Rivery, Siqueirosa i Orozca.
Większość prac jest autorstwa Orozca. Pierwszy z lewej – poniżej: José Clemente Orozco –  "Cortés y la Malinche";  La Malinche lub Doña Marina (hiszpańskie imię przyjęte na chrzcie – tłumaczka i towarzyszka życia konkwistadora Hernána Cortésa).



C. Orozco – La ley y la justicia (1923-1924) czyli „prawo i sprawiedliwość”


Murale Clementa Orozca (namalowane w  latach 1942–1944) w kościele i szpitalu Jesús Nazareno, które zostały zbudowan na miejscu spotkania Hernána Cortésa z Montezumą w roku 1519.

 

















 
La Sala de Arte Público Siqueiros – sala wystawowa zorganizowana w studiu Siqueirosa ofiarowanym przez artystę „ludziom Meksyku”.


Poniżej: murale Siqueirosa w sali wystawowej w La Sala de Arte Público Siqueiros.



Fragmenty muralu “Od Porfiriatu [okres rządów Porfirio Díaza (1877–1911)] do rewolucji”  Davida Alfara Siqueirosa w zamku Chapultepec w Mexico City (obecnie Narodowe Muzeum Historyczne).

















„Reforma i Upadek Cesarstwa” – mural Clementa Orozca
w zamku Chapultepec w Mexico City
(obecnie Narodowe Muzeum Historyczne)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz