Nowy Sad – w encyklopedycznym skrócie: miasto w północnej Serbii, stolica Wojwodiny (autonomiczny okręg w północnej Serbii) zamieszkane przez ok. 350 tysięcy mieszkańców.
W folderze turystycznym
wydanym przez organizację turystyczną Nowego Sadu w języku polskim, czytam: Miasto
Nowy Sad kusi odwiedzających swoim schludnością i niesamowitym położeniem –
zakotwiczony tuż obok Twierdzy Petrowaradin zwanej „Gibraltarem Dunaju”. Uwodzi
różnorodnością języków, którymi posługują się jego mieszkańcy, festiwalami,
jarmarkami i rytmem odbiegającym od gorączkowego, chaotycznego życia miasta.
Mimo
automatycznego (czyt.: dalece niedoskonałego) tłumaczenia czuję się skuszona i
jadę do drugiego (po Belgradzie) największego miasta Serbii, miasta kultury,
które zyskało przydomek „Serbskie Ateny”.
Wracając do
początków Nowego Sadu, wypada, jak w wielu opowieściach o miejscach i miastach,
zacząć od stwierdzenia: początki zamieszkiwania ludzi na
terytorium dzisiejszego Nowego Sadu sięgają epoki kamienia. Pierwsza jednak
wzmianka historyczna pochodzi z trzeciej dekady XVI wieku. Osada nabiera znaczenia
dopiero w XVII wieku, gdy staje się zapleczem dla przebudowywanej na
przeciwległym, prawym brzegu Dunaju, twierdzy Petrovaradin (http://emerytkawpodrozy.blogspot.com/2023/10/gibraltar-dunaju-twierdza-petrovaradin.html) zdobytej przez
wojska austriackie w 1687 roku. Żołnierze i robotnicy pracujący przy przebudowie (XVII/XVIII
wiek) przestarzałych umocnień, jak również kupcy dbający o ich zaopatrzenie, osiedlają
się na przeciwnym brzegu. Rok 1694 jest podawany jako data powstania tej osady.
Do społeczności w
niej mieszkającej dołączyli Serbowie uciekający z terenów, które nadal były
okupowane przez Turcję. Według niektórych źródeł miejsce to „stało się centrum
serbskich uchodźców spod zaboru tureckiego”. W 1747 roku delegacja mieszkańców
udała się do Wiednia z prośbą o nadanie miejscu, w którym żyją, statusu miasta.
Za usankcjonowanie tego faktu zapłacili
znaczną na owe czasy kwotę osiemdziesięciu tysięcy (lub 95.000) forintów. To
chyba jedyny przypadek, z jakim się spotkałam, że mieszkańcy kupili sobie prawa
miejskie. 1 lutego 1748 roku został wydany stosowny dekret, w którym miastu położonemu
w widłach Dunaju i kanału Dunaj-Cisa-Dunaj nadano prawa
miejskie (Królewskie Wolne Miasto) i łacińską nawę Neoplanta, co w języku serbskim/chorwackim/rumuńskim
znaczy Nowy Sad (Novi Sad).
Miasto rozrastało
się, już pod koniec XVIII wieku działały w nim: fabryka jedwabiu, tytoniu i
browar. Niewiele zostało z ówczesnej
zabudowy. Po bombardowaniach w czasie rewolucji
1848/1849 roku z ponad 2800 budynków ocalało zaledwie 800. Dlatego większość
zabudowy centralnej części miasta to budynki z końca XIX wieku.
Rozbudowa i powiększenie powierzchni Nowego Sadu po II
wojnie światowej było możliwa dzięki zasypaniu terenów bagnistych dokoła wcześniejszej
zabudowany. Dokoła centrum, w miejsce małych jednorodzinnych domów, powstawały
nowe, wielopiętrowe kamienice. Szczęśliwie
nie zostały one zburzone w czasie bombardowań NATO w 1999 roku (operacja Allied
Force), które skierowane były głownie na zniszczenie mostów i linii wodociągowych.
Południowo-zachodnią
pierzeję Placu Wolności (Trg Slobode), reprezentacyjnego placu miasta, stanowi
neorenesansowy ratusz z 1895 roku zaprojektowany na wzór ratusza w Grazu przez
Emmericha Kitzwegera (1868–1917). Pierzeję północno-wschodnią
zajmuje katolicki kościół Najświętszej Marii Panny w stylu neogotyckim, według
projektu Djerdja Molnara, wzniesiony w latach 1893–1895.
Pośrodku Placu Wolności pomnik Svetozara Mileticia
(1826-1901), wybitnego serbskiego przywódcy politycznego w Austro-Węgrzech,
posła do parlamentu, prawnika i burmistrza miasta. Autorem pomnika z 1939 roku jest
Ivan Meštrović.
Niedługa ulica z
prawej strony kościoła to deptak na miejscu niegdysiejszego targu, dzisiaj
ulica Zmaja Jovina [Jovan Jovanović Zmaj (1833–1904); serbski pisarz,
poeta i lekarz urodzony w Nowym Sadzie; znany z wierszy i bajek dla dzieci]. Ulica
kończy się Pałacem Biskupim Diecezji Bačkiej w stylu serbsko-bizantyjskim ukończonym
w 1901 roku. Przed nim brązowy pomnik patrona tej ulicy Zmaja Jovina z 1984 (rzeźbiarz Dragan Nikolić).
W głębi, za
pałacem, widać jeden z najważniejszych zabytków architektury
sakralnej w Nowym Sadzie, prawosławny sobór św. Jerzego (1853), znany jako Saborna crkva („kościół katedralny”). Kościół jest
siedzibą serbskiej prawosławnej eparchii Bački. Obecny kościół ukończono w 1905 roku na ruinach kościoła z 1734 roku
zniszczonego w 1849 roku. We wnętrzu ikonostas z trzydziestoma trzema ikonami, którego
autorem jest Pavle „Paja” Jovanović, i które uważane za jego najlepsze dzieło sakralne.
Malowidła ścienne wykonał Stevan Aleksić.
Trzysta pięćdziesiąt
metrów dalej, idąc ulicą Pašica w kierunku zachodnim, znajduje się świątynia najstarsza w mieście – cerkiew
św. Mikołaja (1739). Był okres, że służyła zarówno wyznawcom religii
prawosławnej, jak i greckokatolickiej. Jako ciekawostka wymieniany jest fakt,
że w tym właśnie kościele zostali ochrzczeni dwaj synowie Alberta Einsteina. Ich
matką była Serbka, Mileva (z domu Marić), pierwsza żona Einsteina.
Więcej o Nowym Sadzie w kolejnych postach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz