Edfu – al Idfu, egipskie
Behdet, przez Greków nazywane „miastem Apollina" – Apollinopolis. Miasto w
południowym Egipcie leżące na szlaku handlowym biegnącym przez Pustynię Arabską
w kierunku Morza Czerwonego. W czasach Starego Państwa (ok. 2675–2170 p.n.e.)
pełniło funkcję strażnika chroniącego południową granice państwa (tzw. „brama
elefantyjska”). Już wtedy, w starożytnym Egipcie, było ośrodkiem kultu Horusa. Na
resztkach najdawniejszych świątyń Ptolemeusz III, w 237 roku p.n.e., rozpoczął
budowę nowej świątyni.
Horus był jednym z najstarszych i najbardziej znaczących bóstw
w religii starożytnego Egiptu od okresu predynastycznego do okresu grecko-rzymskiego.
Najczęściej
uważany za syna Izydy i Ozyrysa, przedstawiany był pod postacią sokoła
lub
człowieka z głową sokoła zwieńczoną tarczą słoneczną. Horusowi przypisywano wiele funkcji
w egipskim panteonie – przede wszystkim był bogiem nieba, wojny, opiekunem
Egiptu i faraonów.
Był również czczony jako pan żyznej ziemi całego Egiptu.
„Horus z Behedet jest ogromnym ptaszyskiem, którego
skrzydła ogarniają całe Uniwersum.
Na początku świata usiadł był na kępie trzcin unoszącej się
pośrodku wód Praoceanu.
Swym spojrzeniem stworzył Świat. Potem uniósł się w
przestworza,
obleciał całą Ziemię i rozpoznał (=wybrał) miejsce na swa
świątynię.
Okazało się być nim Edfu, które stało się odtąd jego
domem – wyborną grzędą Horusa”[1]
Rozpoczęta w III wieku p.n.e. budowa świątyni w Edfu została zakończona około 60 roku p.n.e. Cztery wieki później przestała być ośrodkiem kultu Horusa. Religią państwową w Imperium Romanum, którego częścią był wówczas Egipt, stało się chrześcijaństwo. Dekrety Teodozjusza I z 391 roku zakazywały wszelkich niechrześcijańskich kultów, a gorliwi wyznawcy nowej religii niszczyli to co stworzyły wcześniejsze pokolenia. To co nie zostało zniszczone zasypały lotne pustynne piaski i muł rzeczny naniesiony przez Nil.
W 1798 roku członkowie
Egipskiej Ekspedycji Napoleona Bonaparte odkryli, że domy fellachów mieszkających
w wiosce położonej w odległości około stu kilometrów na południe od Luksoru, zostały
wzniesione na dachu wielkiej świątyni, że z piasku wystają fragmenty
starożytnej budowli. Teraz wiadomo, że były to górne partie pylonów.
Systematyczne
odkopanie świątynie spod warstwy piachu i śmieci rozpoczęło się jednak dopiero
w 1860 roku za sprawą Auguste Mariette[2]. Szczęśliwie piaski
zasypały świątynię wcześniej, niż unicestwili ją ludzie. Prace nad wydobyciem z
niebytu ośrodka kultu Horusa trwały kilka dekad.
Dzisiaj możemy
zatem oglądać w całej krasie drugą co do wielkości spośród egipskich świątyń
(największa jest świątynia w Karnaku). Jej długość to 137, szerokość 79 metrów.
Południową fasadę
świątyni tworzą pylony o rozmiarach 35×35 metrów. Głównym motywem dekoracyjnym
pylonów jest – tradycyjnie – zwycięstwo faraona nad wrogiem (wróg ów trzymany
jest za włosy i okładany przez faraona berłem/maczugą).
Wejście między pylonami
prowadzi na wewnętrzny dziedziniec otoczony z trzech stron kolumnadą, czwartą pierzeję
dziedzińca stanowi fasada pierwszej sali hypostylowej, której strop wsparty
jest na dwunastu kolumnach. Podobnie, dwanaście kolumn wypełnia przestrzeń
drugiej, mniejszej sali hypostylowej. Amfiladę pomieszczeń zamyka Sanktuarium –
cella Świętego Świętych – wykute w jednym bloku granitu.
Nawiązaniem do starożytnej
ceremonii odwiedzin Horusa przez boską małżonkę, boginię Hathor z Dendry (które
to odwiedziny trwały 14 dni powodując powszechną radość) jest replika łodzi
ustawiona w centrum celli. Na jej murach przedstawiono epizody mitu Horusa opowiadające
jego dzieje.
O tej ceremonii,
jak również o innych świętach jakie obchodzono w dawnym Egipcie, opowiadają reliefy
oraz teksty pokrywające ściany świątyni – głównych pomieszczeń, jak również niewielkich
sal usytuowanych w obejściach tychże.
W jednej z nich przepisy sporządzania wszelkich
pachnideł, olejków i kadzideł do celów ceremonialnych, w innej kolumny
hieroglifów będących tytułami rozmaitych dzieł: traktatów geografii, astronomii,
kalendarzy, zbiorów czytań liturgicznych etc. Czyli nic innego jak swego
rodzaju katalog biblioteczny. W jeszcze innej nazwy kamieniołomów, z których
pochodził kamień, z którego wzniesiono mury tego przybytku.
Płaskorzeźbami i
napisami pokryte są nie tylko ściany wnętrza świątyni, ale też ściany zewnętrze,
oraz ściany (wewnątrz i zewnątrz) muru otaczającego świątynię.
Zarówno przed
pylonami, jak i przed fasadą sali hypostylowej wejść strzegą granitowe posągi
Horusa-sokoła.
Obecna świątynia
to tylko centrum kompleksu świątynnego, w którym znajdowały się mieszkania
kapłanów, szkoły, zaplecze gospodarcze itp. Ich badanie, jeszcze w okresie przed
II wojną światową (1936–1939), było przedmiotem prac wykopaliskowych
prowadzonych przez Uniwersytet Warszawski (m.in. prof. Kazimierz Michałowski) i
Francuski Instytut Archeologii Wschodu. Duża cześć ekspozycji sztuki egipskiej
w Muzeum Narodowym w Warszawie pochodzi właśnie z Edfu.
Ta część kompleksu nie jest w szczególny sposób opisana ani udostępniona do zwiedzania. Trudne do identyfikacji obiekty można oglądać z alejek utworzonych w otoczeniu świątyni – rodzaj parku, w którym wyeksponowano też kilka rzeźb.
[1]
Christian Jacq, Podróże po Egipcie faraonów, Przekład: Maciej G.
Witkowski; Świat Książki, Warszawa 2004
[2]
Auguste Mariette (1821–1881)
– francuski historyk, archeolog i egiptolog, założyciel Muzeum Egipskiego w Kairze.
Wędruje razem z Tobą:)
OdpowiedzUsuńDziękuję zatem za towarzyszenie mi i zapraszam do dalszych podróży.
Usuń