Gamla Uppsala znaczy „Stara Uppsala”. Wyraz „Uppsala” tłumaczono „wysokie miejsce zamieszkania” a określenie to odnosiło się do siedziby władców szwedzkich z półlegendarnej dynastii Ynglingów. Gamla Uppsala była największą miejscowością Upplandu – historycznej krainie we wschodniej Szwecji (nie wnikając z szczegóły geograficzne był to teren na północ od Sztokholmu).
Na korzenie w dynastii
Ynglingów powołują się władcy Szwecji i
Norwegii w okresie od V do XI wieku. Historię dynastii opisał w Sadze o Ynglingach
Snorii Sturluson (1179–1241), islandzki historyk, poeta i polityk.
Wiek wcześniej,
w 1070 roku, niemiecki kronikarz i
geograf Adam z Bremy (ur. ok. 1050–zm. po 1081) opisuje Gamlę Uppsalę jako centrum
kultu pogańskiego. W ogromnej jak na owe czasy świątyni miały się znajdować
drewniane posągi nordyckich bogów Odyna, Thora i Frejra. Sagi nordyckie wspominają
ją jako miejsce, w którym składano ofiary z ludzi.
W okolicy Gamla Uppsala doliczono się ponad tysiąca zabytków archeologicznych – nie licząc tych zniszczonych przez wieki w wyniku uprawy roli. Wiele z nich świadczy o tym, że obszar ten był zasiedlony już w epoce brązu, chociaż większość odkrytych cmentarzysk pochodzi z epoki żelaza oraz z czasów późniejszych – czasów wikingów (VIII –XI w.).
Dominujące nad Gamlą Uppsala trzy duże kurhany zwane Kopcami Królewskimi pochodzą
z okresu od końca V do połowy VI wieku.
Według wierzeń ludowych spoczywają w nich wymienieni wyżej nordyccy bogowie: Odyn, Thor i Frejr. W czasach nowożytnych rozpowszechnił się pogląd, w dużej mierze oparty na lekturze Sagi o Ynglingach, że w kopcach znajdują się szczątki trzech królów z dynastii Ynglingów: Auna, Adilsa i Egila. Jakkolwiek było, traktowane były jako najstarsze symbole narodowe Szwecji. Dlatego twierdzenia niektórych uczonych, że kopce są formacjami naturalnymi, dały asumpt do podjęcia regularnych badań archeologicznych w 1846 roku (kopiec wschodni). Kolejne badania przeprowadzone zostały w 1874 roku (kopiec zachodni) oraz w 1925 (kopiec centralny). Okazało się, że kopce rzeczywiście skrywały szczątki ludzkie – niektóre spalone, inne nie, resztki ogniska pogrzebowego, zwęglone pozostałości ofiar grobowych. Znaleziono również liczne artefakty – broń, odzież, biżuterię, elementy mogące być fragmentami trumny. Niektóre znaleziska mówią o utrzymywaniu przez ówczesnych ludzi kontaktów z mieszkańcami Bliskiego Wschodu. Ich jakość i wysoki poziom artystyczny wskazują na wysoki status społeczny pochowanych tu ludzi – książąt lub królów.
Obecnie oficjalne nazwy Kopców Królewskich związane są z ich położeniem: Kopiec
Zachodni (11 metrów wysokości), Kopiec Centralny (8 metrów wysokości oraz Kopiec
Wschodni (7 metrów). Średnice – 55 do 70 metrów.
Na wchód od nich znajduje się jeszcze jeden, nieco spłaszczony kopiec. To Kopiec
Tingów. Zbadany dopiero w latach 1989–1990.
Ting/Thing – zgromadzenie wolnych
mężczyzn (w niektórych społecznościach wolnych mieszkańców); pierwowzór parlamentu.
Również określenie miejsca, gdzie odbywały się obrady.
Od tego słowa pochodzą, w
krajach skandynawskich, współczesne nazwy parlamentów, np.
norweski Storting czy islandzki Althing
W 829 roku
rozpoczęła się chrystianizacja Szwecji, jednakże według pewnych źródeł, pod
koniec XI wieku nastąpiło, głównie w tym regionie, w miejscu dawnego kultu
bogów nordyckich, ożywienie kultury pogańskiej. Zatem Gamla Uppsala stała się
strategicznym miejscem dla młodego kościoła chrześcijańskiego i dlatego pierwszą
świątynię katolicką, wzniesiono tuż obok Kopców Królewskich, prawdopodobnie na
miejscu wspominanego w sagach przybytku bogów nordyckich.
W tej też świątyni
spoczęły szczątki zamordowanego w okolicy króla Eryka IX (lata panowania: 1156–1160),
czczonego później jako święty kościoła katolickiego (patron Szwecji). W 1164
roku Gamla Uppsala stała się siedzibą arcybiskupa (wcześniej Szwecja podlegała duńskiej
archidiecezji w Lund), a istniejący, drewniany kościół stał się katedrą.
Tymczasem, kilka
kilometrów na południe, rozwijało się Östra Aros, znane
dzisiaj jako Uppsala, stając się w ostatnich trzech dekadach XIII wieku głównym
ośrodkiem władzy regionu. Kiedy zatem a katedra
w Gamla Uppsala spłonęła, arcybiskupstwo i relikwie św. Eryka zostały
przeniesione do katedry w Uppsali.
Kościół jednak odbudowano. Obecny kształt, po wielokrotnych
przebudowach (najstarsze fragmenty pochodzą z XII wieku), uzyskał kościół (już jako
kościół parafialny) w XV wieku. Zachowały się fragmenty fresków pochodzące z
tego okresu.
W kościele znajduje
się grób astronoma, fizyka i matematyka Andersa Celsiusa (1701–1744) oraz jego dziadka Magnusa Celsjusza (1621–1679). Płyta grobowa
w podłodze jest jednak przykryta chodnikiem, tylko tabliczka zawieszona na
ławce obok, wskazuje to miejsce.
Dopełnieniem zwiedzania
jest wizyta w niedużym muzeum (w pobliżu Kopca Ting) historycznym, Ekspozycje muzealne
zorientowane są głównie na historię Gamla Uppsali z czasów, kiedy była głównym ośrodkiem
religijnym i kulturalnym w Szwecji. Budynek
muzeum otwartego w 2000 roku zaprojektował architekt Carl Nyrén (1917–2011).
A jeżeli jeszcze mamy
czas, siły i ochotę możemy przejść się zaczynającą się za Kopcem Zachodnim Ścieżką
Linneusza (jedna z ośmiu w okolicy Uppsali), być może dróżkami, którymi trzysta
lat temu chadzał ten wybitny przyrodnik i lekarz wzbogacając swoją wiedzę
botaniczną.
I obejrzeć sobie okolicę z punktu widokowego na tej ścieżce – a jako,
że punkt to niezbyt wysoki, to i widok zbyt rozległy nie jest. Dodatkowo przysłonięty
drzewami, ale to wcale nie znaczy, że nie warto – wręcz przeciwnie.
Karol Linneusz (1707–1778), szwedzki przyrodnik i lekarz,
profesor Uniwersytetu w Uppsali, pierwszy prezes (i współzałożyciel) Królewskiej
Szwedzkiej Akademii Nauk, zaszczycony tytułem szlacheckim oraz funkcją lekarza
dworu królewskiego.
Wcześniej, w czasie studiów, był ogrodnikiem w uniwersyteckim
ogrodzie botanicznym w Uppsali, który w 1741 roku stał się jego własnością.
Mieszkał w domu wybudowanym na terenie ogrodu
w 1693 roku przez profesora medycyny Olausa Rudbecka założyciela tegoż ogrodu.
Od 1937 roku w domu tym mieści się Muzeum Linneusza.
Ogród jest nadal jednym z ogrodów botanicznych Uniwersytetu w Uppsali.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz