Park Olimpijski
w Seulu. Spuścizna igrzysk olimpijskich w 1988 roku. Na terenie o powierzchni
prawie półtora miliona metrów kwadratowych znajdują się nie tylko sportowe
stadiony, ale i tereny rekreacyjne (między innymi ecopark) i obiekty dotyczące
sztuki. Cały obszar został podzielony na kilka sekcji. Wokół pozostałości
fortyfikacji z okresu dynastii Baekje (18 rok przed nasza erą – 660 rok naszej
ery) utworzono park historyczny, a jedno z muzeów poświęcono temu właśnie
okresowi koreańskich dziejów oraz znalezionym głównie w tym rejonie artefaktom.
W broszurce z
opisem atrakcji znajdujących się na terenie olimpijskim wyszczególniono
czterdzieści osiem pozycji i jeszcze kilka nienumerowanych – nie, nie będę ich
wymieniała.
Tym, co mnie
tutaj przywiodło, jest ogród rzeźb wokół Soma Museum of Art. Dzisiaj
poniedziałek, zatem zwiedzanie muzeum odpada, ale błądzenie wśród dwustu czterech
doskonale opisanych rzeźb luźno ustawionych na wolnym powietrzu to
nieprawdopodobna frajda. Park rzeźb jest pozostałością Światowego Festiwalu
Sztuki Nowoczesnej, który odbywał się równocześnie z igrzyskami olimpijskimi i
stanowił ich artystyczną oprawę, a uczestniczyli w nim światowej sławy artyści
z krajów, które brały udział w zmaganiach sportowych.
I tym sposobem
zobaczyłam sławną rzeźbę, której autorem jest awangardowy rzeźbiarz francuski César Baldaccini (1921–1998).
Jego „Kciuk” jest jedną z kilku identycznych rzeźb, jakie stworzył,
przedstawiających jego własny kciuk włącznie z liniami papilarnymi.
César Baldaccini jest również autorem trofeum
– zwanego od jego imienia Cezarem – przyznawanego twórcom filmowym podczas corocznej
gali filmowej w Paryżu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz