Historia Państwowego Muzeum Sztuki im. Abylkhana Kastejewa w Ałmaty rozpoczęła
się w 1935 roku. 23 września 1935 roku władze ówczesnej Kazachskiej
Autonomicznej Socjalistycznej Republiki
Radzieckiej wydały dekret o ustanowieniu Kazachskiej Państwowej Galerii Sztuki, która zainaugurowała swoją działalność
wystawą „15. rocznica powstania Kazachskiej SRR”. W tym samym roku galeria
została nazwana im. Tarasa Szewczenki.
Trzydzieści
lat później, w 1965 roku, podjęto decyzję o budowie nowego gmachu muzeum. Nowa
siedziba została zaprojektowana przez kazachskich architektów Elsę Kuzniecową,
Olgę Naumową i Borysa Nowikowa i otwarta dla zwiedzających 16 września 1976
roku jako Państwowe Muzeum Sztuki Kazachstanu. Kolekcja muzeum powstała na
bazie zbiorów Państwowego Muzeum Sztuki im. Tarasa Szewczenki a także Muzeum
Sztuki Dekoracyjnej i Stosowanej Republiki (założonym w 1970 roku). W 1984 roku
muzeum otrzymało imię Abylkhana Kastejewa.
Abilkhan Kasteev (kazach.: Әбілхан Қастеев, Äbılhan Qasteev; 1904–1973) –
malarz radziecki i kazachski. Urodzony we wsi
Chizhin niedaleko Dzharkentu (obecnie obwód Ałmaty). W latach 1929–1931
studiował w pracowni artystycznej rosyjskiego artysty Nikołaja Gawrilowicza
Chludowa w Ałma-Acie a następnie (1934-1937) kontynuował naukę w Moskwie, w
pracowni artystycznej Krupskaya.
Był przewodniczącym Związku Artystów Kazachstanu (1954-1956) oraz zastępcą Rady Najwyższej Kazachskiej SRR
IV–VI kadencji. Zmarł 2 listopada 1973 roku i został pochowany w Ałma-Acie. Pomnik
Kastejewa przed budynkiem muzeum został odsłonięty w 2004 roku, w setną rocznicę
urodzin artysty (rzeźbiarz N.A. Dalbaev, architekt R.M. Satybaldiev).
Muzeum posiada
kolekcję ponad 23 000 dzieł, w tym historyczną i współczesną sztukę kazachską,
dzieła z czasów radzieckich (lata 20.–90. XX w.), dzieła sztuki rosyjskiej (od
XVII do początku XX w.), sztukę zachodnioeuropejską (od XVI do XX w.) oraz
sztukę z Azji Wschodniej (Chiny, Indie, Japonia i Korea).
Mnie najbardziej utkwiła w pamięci ekspozycja działu sztuki dekoracyjnej i
użytkowej Kazachstanu z końca XIX-XX wieku, chociaż główna część kolekcji powstała
na początku lat 70. XX wieku.
Nie ukrywam, że zbiory biżuterii, wyposażenia
jeździeckiego, efektowne przedmioty będące wynikiem artystycznej obróbki drewna
zniknęły – niewykluczone, że tylko w moich (entuzjastki wszystkiego co tkane
czy haftowane) oczach – wśród eksponowanych w kilku salach dzieł sztuki
tkackiej – poczynając od kilimów wytwarzanych w procesie filcowania tradycyjnie
stanowiących wyposażenie jurt a kończąc na gobelinach.
Gobelinach tworzonych w
oparciu o tradycyjne techniki ale nie stroniące od współczesnego designu. Poruszające
tematykę tradycyjnych legend ale i podboju kosmosu, realnego przedstawiania
rzeczywistości ale i abstrakcyjnej transformacji tego co grało w duszy artysty.
Zagubiłam się wśród tych artycudów sztuki tkackiej – jednej z największych
kolekcji tkanin artystycznych, jakie spotkałam na moich podróżniczych ścieżkach
– na kilka godzin. Pozostały w mojej pamięci i na zdjęciach, chociaż te nie
oddają ich prawdziwej urody i „duszy”.
Więcej zdjęć: https://photos.app.goo.gl/yq4uDzeQZsPrY2RP8
Cudne!!!
OdpowiedzUsuńDlatego nie mogłam się na nie napatrzyć ani nawet wyjść z sal, w których były eksponowane!
Usuń