środa, 1 lipca 2020

Muzeum Dolores Olmedo Patiño i nagi pies meksykański. Mexico City


Do Muzeum Dolores Olmedo Patiño na peryferiach Mexico City pojechałam aby zobaczyć największą w świecie kolekcje prac Diego Rivery i Fridy Kahlo. To nie całkiem mi się udało bo większość dzieł Fridy wędrowała akurat po muzeach w Europie, ale pamiątki po Diego i owszem oglądnęłam.  Dowiedziałam się też trochę o twórczyni tego miejsca i biegających po parku psach rasy mi wtedy nieznanej, które szczególnie lubiła była rezydentka hacjendy La Noria.


María de los Dolores Olmedo y Patiño Suarez (1908 – 2002) to meksykańska bizneswoman, filantropka, kolekcjonerka sztuki i muzyk, znana z przyjaźni z Fridą Kahlo i Diego Riverą.  Swoją kolekcję obrazów Rivery, Kahlo i Angeliny Beloff (pierwszej żony Rivery), sztuki prekolumbijskiej i ludowej, ofiarowała mieszkańcom Meksyku przeznaczając na muzeum nieruchomość La Noria składającą się  z pięciu budynków, pustelni (kaplicy) i rozległego ogrodu w którym rezyduje teraz kilka pawi i kilka psów rasy Xoloitzcuintle (Xolo). 



















Xoloitzcuintle to nazwa w języka Nahutal pochodząca od imienia boga Xolotla. Bardziej znane nazwy: „nagi pies meksykański” lub „bezwłosy pies Azteków” związane są z tym, że psy tej rasy nie posiadają owłosienia. Hodowane były w Meksyku od najdawniejszych czasów – ogrzewały stopy ludzi podczas snu. Podobno były też składane jako rytualne ofiary. 

 
Rzeczywiście owłosienia nie posiadają, a ja, teraz po latach, oglądając zdjęcia mam wątpliwości, na której fotografii są żywe psy, a na której ich brązowe lub spiżowe wyobrażenie.

Na jednym ze swoich obrazów, zatytułowanym „Autoportret z małpką” Frida Kahlo również umieściła psa tej rasy. 

 













 


3 komentarze:

  1. Dolores to ciekawa postać, o pięknej, patriotycznej postawie. Ale najbardziej zaciekawiły mnie te łyse pieski. Niesamowite:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też byłam zdziwiona, bo pierwszy raz je widziałam.

      Usuń
    2. Człowiek całe życie się uczy:)))

      Usuń